středa 7. prosince 2016

,

Jsem buddhistka?

Dlouho jsem zvažovala, zda bych toto téma měla na blogu rozebírat, ale myslím, že bych se vám tím mohla více přiblížit a ukázat, kdo vlastně jsem.

Vezmu to od začátku. Minulý rok jsem ve škole chodila na seminář religionistiky. Při rozdávání témat jsem okamžitě sáhla po buddhismu, a dokonce jsem na toto téma psala i ročníkovou práci. Už předtím jsem se o něj zajímala, ale neměla jsem dostatečnou motivaci k tomu, abych se učinila další krok. Na konci školního roku pro mě ovšem nastal zlom. Dost ošklivě jsem se rozešla s bývalým přítelem, měla jsem kupu zdravotních problémů, a z toho všeho jsem se následně složila i psychicky. Právě na onom semináři jsem se od jedné vrstevnice dozvěděla, že už nějakou dobu navštěvuje buddhistické centrum a buddhismus i praktikuje. Nasadila mi tehdy brouka do hlavy...

Můj organismus byl opravdu naprosto vyčerpaný. Když jsem byla s mamkou v Tatrách, nezvládala jsem vyčerpáním téměř ani procházku. Tak jsem si řekla, že začnu chodit do centra, abych se změnila a našla to štěstí v sobě, které je buddhistům vlastní. A mohu s čistým svědomím říct, že mi toto rozhodnutí změnilo život. Totálně.

Vše podstatné si můžete najít na internetu, ale přeci jen bych ráda shrnula podstatu, která mě na buddhismu baví, možná i vyvrátím některé mýty.

Na úvod bych ráda řekla, že buddhismus není náboženství, jak se mnoho lidí domnívá. Pokud by někdo trval na tom, že buddhismus je náboženstvím, je nutno ho oddělit od ostatních náboženství – v buddhismu jde o prožitek, ne o víru. Vydala jsem se po stezce, po níž lidé kráčí přes 2 500 let... a to mi přijde jako slušná reklama.

Opravdu tady nechci nikoho urazit nebo mu říkat, co je správné. To vůbec netvrdím. Jen se snažím vyjádřit, co pro mě buddhismus znamená a proč jsem se pro něj rozhodla.

Na přednášky a meditace chodím přes půl roku a opravdu mě to změnilo. Mám daleko větší radost z maličkostí, lépe zvládám stres a především jsem začala samu sebe vnímat jinak. Pořád jsem k sobě hodně kritická, ale mám se ráda. Mám se skutečně ráda, což jsem dlouhou dobu nemohla říct. Opravdu život vnímám jako dar, nestěžuji si na prkotiny, protože už jen to, že mám možnost cokoliv prožít, je vítězství. Jako bych cítila zpět trochu té dětské bezprostřednosti, kdy se radujete z přítomnosti, jelikož minulost změnit nelze a budoucnost není jistá.

Další věcí, kterou pozoruji, je menší averze vůči pár lidem. Ano, je to zlé, ale měla jsem zkrátka v životě několik lidí, se kterými jsem se musela vídat a kteří mi opravdu vadili. Pomalu cítím, že můj vztah k nim se začal měnit a alergii vystřídal soucit.

Nálepka "buddhistka", kterou jsem použila už do titulku, je čistě pro jasnost tématu. Neprezentuji se tak a rozhodně to nedělám kvůli označení, které samo o sobě nic neznamená. Dělá mi ale radost, když se mě lidé ptají, co dělám jinak, nebo proč jsem v pohodě v situacích, ve kterých jsem dříve v pohodě nebývala.

Je to běh na hodně, hodně, hodně dlouhou trať, ale chtěla jsem to tady ve zkratce zmínit, protože bych chtěla být na blogu více osobitá a upřímná a toto je moje neoddělitelná část. Životní styl, moje útočiště.


Pokud byste na mě měli nějaké otázky, moc ráda na cokoliv odpovím (komentáře, fb, email...), v případě zájmu ráda napíši další článek.

Share:

11 komentářů:

  1. Myslím si, že buddhistkou se stát nemůžeš. Že to v tobě prostě buď je a nebo není. Ale hezký článek. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Úúúžasný! Neznám tě, ale jsem moc ráda, že ses z toho dostala. Momentálně prožívám něco podobného. Stres, zdraví, psychika..
    O buddhismu jsem nic moc nevěděla a ani nevím, ale myslím, že díky tobě jsem pochopila podstatu. Hledala jsem to hodně krát na google nebo tak, ale nepochopila jsem o co přesně jde. Teď to tak nějak vím. Děkuji :) Myslím, že karma patří k buddhismu, ne? Já totiž na ni věřím a hodně krát se mi i potvrdila nejen na mě, ale i na ostatních, ve zlém i v dobrém slova smyslu.

    Vee
    https://coffeevee.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Taky ti přeju, aby ses z toho co nejdrříve dostala:)
      Ano, patří.. Zákon příčiny a následkv- všechno špatného i dobrého na co budeš myslet, co budeš říkat i co budeš dělat se ti potom vrátí :)

      Vymazat
  3. O buddhismus se už nějakou dobu zajímám, o něco hlouběji jsem se do tohohle bádání ponořila až o prázdninách. Opravdu mě nadchla myšlenka, kterou tu šíříš a se kterou souhlasím, buddhismus se nevyznává, ale praktikuje. Moc ráda bych si přečetla více článků na toto téma, třeba pro ty, co začínají.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji:)
      Ráda napíšu další články :)

      Vymazat
  4. Velmi dobry vyber zivotnej cesty. Este sa spytam, akemu typu budhismu sa venujes? Tibetsky, cinsky, alebo iny? Prajem vela pohody a pevnu volu pokracovat a neprestavat napriek prekazkam, ktore sa budu objavovat. Viem o com hovorim ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář a ano, určitě to nebude vždycky snadné :)
      Věnuji se tibetskému :) ty také praktikuješ? :)

      Vymazat
  5. Tyjo, mě vůbec nenapadlo, že existují nějaká buddhistická centra... Ale jakmile jsi to řekla, hned jsem se po jednom podívala a určitě to vyzkouším, až se dostanu na výšku do většího města. Já se o buddhismus také zajímám, zkouším meditovat, ale nenapadlo mě, že bych se někde mohla scházet s ostatními, učit se od nich a praktikat... Díky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, že ses to takhle dozvěděla!:)) opravdu tě to posune jinam, když navštěvuješ centrum a máš možnost mluvit s lidmi, kteří praktikují déle :)

      Vymazat
  6. Přestože o budhismu toho zas až tolik nevím, článek jsem si se zájmem přečetla.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář, strašně si jich vážím a dělají mi ohromnou radost!:)